Veelgestelde vragen – Apotheek Hellevoetsluis – Hellevoetsluis

Apotheek Hellevoetsluis

Rijksstraatweg 48 3223KA Hellevoetsluis Tel:0181-315955 Fax:0181-323702

Veelgestelde vragen

Geneesmiddeltekorten

Sinds een aantal maanden zijn er in heel Nederland veel geneesmiddelen niet of beperkt leverbaar. Om u toch van medicijnen te kunnen voorzien moeten apotheken noodgedwongen uitwijken naar andere merken of andere sterktes. In enkele gevallen moet er met de arts worden overlegd om een alternatief middel voor te schrijven. Dit doen wij allemaal in het belang van uw gezondheid.

Merken

Soms krijgt u van een medicijn een ander doosje dan dat u gewend bent. Dit kan komen door de eerdergenoemde geneesmiddeltekorten, maar het kan ook zijn dat uw zorgverzekeraar alleen dat bepaalde merk vergoedt. Een zorgverzekeraar doet dit om op de geneesmiddelkosten te besparen. Als apotheek zijn wij contractueel verplicht om dit merk af te leveren. De zorgverzekeraar kiest elk jaar nieuwe leveranciers, dus elk jaar kunt u andere doosjes krijgen.

Wij snappen dat een wisseling in doosjes voor u erg lastig kan zijn. Mocht u toch u eigen vertrouwde merk willen dan kan dat (mits het beschikbaar is), maar dan kunnen wij dit niet rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. U kunt dit middel dan afrekenen in de apotheek en eventueel de rekening zelf indienen bij uw zorgverzekeraar om te proberen dit vergoed te krijgen.

Prijzen geneesmiddelen

De prijs van een geneesmiddel bestaat uit twee dingen: de materiaalkosten van het medicijn en de arbeidskosten voor het gereedmaken, controleren en afleveren van het recept. Dit laatste noemen we de terhandstellingskosten en van dit bedrag moet de apotheek zijn bedrijfskosten financieren. De materiaalkosten worden afgedragen aan de groothandel waar het medicijn besteld wordt.

Op elk recept betaalt u deze terhandstellingskosten, ongeacht hoe lang een middel gebruikt wordt, en dit is een vast bedrag wat verschilt per verzekeraar maar meestal tussen de €6 en €7 bedraagt. Naast de terhandstellingskosten bestaat er ook nog een tarief voor een begeleidingsgesprek bij een nieuw middel of een middel wat u na jaren weer gaat gebruiken. Dit komt dan bovenop de normale terhandstellingskosten.

Wanneer is uw recept klaar?

Wij doen er alles aan om spoedeisende recepten dezelfde dag nog klaar te hebben. Voor niet-spoedeisende recepten geldt dat uw geneesmiddelen na twee werkdagen klaarstaan. Wij hanteren twee werkdagen om er zeker van te zijn dat uw bestelling compleet is. In de eerste plaats kunnen wij pas uw bestelling klaarmaken als het recept bij ons binnen is (dit gebeurt niet altijd direct als u het bij de huisarts bestelt omdat de huisarts het ook druk heeft). Daarnaast moet het middel soms door ons besteld worden, wat een extra werkdag kost. Dus: spoedeisende middelen zijn dezelfde dag klaar, chronische middelen na twee werkdagen.

Bezorgen

Tijdens openingsuren en na sluitingstijd kunt u gebruikmaken van onze 24-uurs afhaalautomaat. Zo hoeft u nooit te wachten in de apotheek of hoeft u niet te haasten om voor sluitingstijd in de apotheek te zijn. Voor meer info zie de tekst bovenaan deze pagina.

Wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld als u slecht ter been bent) bezorgen wij uw geneesmiddelen gratis bij u thuis op de eerstvolgende werkdag na ontvangst van uw recept. Wij kunnen hiervoor echter geen specifieke tijd met u afspreken, daarom dient er altijd iemand thuis te zijn om het pakje in ontvangst te kunnen nemen. Neem voor meer informatie over deze service telefonisch contact met ons op.